Znanstveno predavanje „Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću“, dr. sc. Dinko Župan
Kroz predavanje se nastoji odgovoriti na pitanje kakav je bio odnos prema učenicima unutar hrvatskog školskog sustava tijekom dugog 19. stoljeća. Tijekom dugog 19. stoljeća školstvo se u čitavoj Europi formira kao odgojno-obrazovni sustav koji postaje važan čimbenik modernizacije društva. U predavanju su školske prakse stavljene u kontekst izgradnje modernog školskog sustava koji je do početka 20. stoljeća na sebe preuzeo funkciju sekundarne socijalizacije. Tematiziraju se raznolike učeničke prakse i kulturno-antropološki aspekti školovanja kao što su učenički standard, učeničke bolesti, učenička disciplina, boravak u razredu, učeničke igre i rad učenika u školskom vrtu. U predavanju se prikazuje i socijalni aspekti školstva (dostupnost škola i društvena stratifikacija), rodni aspekti školstva (spolna podjela škola i nastavnih programa, kulturološka konstrukcija poželjnih rodnih identiteta), intelektualni aspekt školstva se promatra kroz školovanje gimnazijalaca, a ideologizacija školstva se analizira kroz školske ceremonije, školske rituale i različite aspekte instrumentalizacije učenika.